Thursday, March 17, 2011

ALAT- ALAT TEKNOLOGI

ALAT PENGANGKAT BEBAN  BERAT

Manusia terus berinovasi mencari teknologi yang boleh membantu pekerjaan manusia menjadi lebih ringan, lebih cepat dan lebih praktis. Tapi teknologi ini merupakan perpaduan antara manusia dan robot. Contohnya  alat ini ditempatkan dihampir seluruh tubuh manusia. Alat ini   disesuaikan untuk menambah kekuatan manusia selama bertahun-tahun dengan sebutan POWERLOADER Light.Dikutip dari plasticpals.com POWERLOADER Light ini menggunakan sistem gaya umpan balik langsung untuk memprediksi dan meningkatkan gerakan kaki anda. Enam sumbu kekuatan sensor dalam pedal kaki akan bergerak dan menggeser berat badan anda, Sehingga lengan kita boleh mengangkat beban seberat 40 kg dengan tumpuan pada kaki kita..



ALAT BERWUDUK

Di kala pelajar kejuruteraan Tahun Tiga UTP sibuk dengan 
permulaan Engineering Team Project (ETP), masih lagi mencari idea, semalam Datuk Seri Najib telah melancarkan satu teknologi baru iaitu alat berwuduk automatik yang pertama di dunia.Alat berwuduk auto ini dilancarkan oleh PM semalam. Ianya direka oleh juruterbang dan jurutera penerbangan, Anthony Gomez, seorang rakyat Malaysia.Sistem pengambilan wudhu itu direka bagi membolehkan seseorang individu berwuduk dalam posisi berdiri mengikut ajaran kitab suci Al-Quran.Alat ini mempunyai sensor yang akan mengeluarkan sukatan air yang tepat, selain sistem elektronik canggih untuk pengeringan segera dan ia berupaya memperdengarkan bacaan doa yang dirakamkan untuk sebelum dan selepas mengambil wuduk.


WINDOW PHONE
Window phone : handphone transparan yang mengikuti cuaca 

lingkungannya. Gambar atas adalah gambar handphone yang 

menunjukkan cuaca sedang cerah, gambar bawah adalah 

gambar handphone yang menunjukkan cuaca sedang hujan.


MAPTOR



MAPTOR : Map + Projector,  alat kecil yang memiliki sebuah projector yang akan menampilkan gambar peta yang diinginkan





NINOMIYA-KUN : ROBOT YANG BOLEH MEMBACA


Ninomiya-kun adalah robot yang dapat membaca teks pada buku dan menterjemahkannya dalam bentuk  suara melalui speaker yang berada di belakangnyaNinomiya memiliki tinggi satu meter, badannya terbuat dari alumunium, dan beratnya adalah 25 kilogram. Untuk mengenali karakter huruf, Ninomiya-kun dilengkapi dengan perisian yang diinstal pada komputer yang berada di belakangnya.Perisian  ini membantu menerjemahkan teks tertulis menjadi bentuk cerita dan keluar melalui suara yang dihasilkan voice synthesizer.Meskipun Ninomiya-kun bersuara seperti mesin, perancang robot telah berusaha agar suara yang dihasilkan lebih berperasaan dan tidak kaku. Dengan begitu, robot berbentuk android ini akan mampu membacakan dongeng sebelum tidur bagi anak-anak. Ninomiya-kun yang berwujud seperti anak kecil, boleh mengenali hingga 2.000 huruf, hiragana dan katakana. Robot ini juga boleh membaca buku teks sekolah yang bertuliskan huruf abjad.




Arahkan 2 titik laser ke masing-masing sudut maka kita akan mengetahui panjangnya melalui layar LCD.Sistem perhitungannya menggunakan rumus segitiga yang sering kita pelajari dalam subjek  matematik.




ROKOK ELEKTRIK




Rokok Electrik adalah sebuah alat elektronik yang berbentuk rokok, dan bila dihisap akan mengeluarkan asap dan rasa yang sama dengan rokok biasa.Rokok Electric menggunakan keping pintar/cerdas dan sensor aerodinamis untuk mengendalikan asap yang dihasilkan. Terdapat pemanas air yang kecil dan cairan perasa rokok didalam Refill (Isi Ulang) atau Filter Rokok Electric.Pada Rokok Electric, terdapat cairan berberat jenis rendah yang digunakan untuk memproduksi aroma melalui transmisi penyalur super mikro yang berbentuk saluran-saluran kecil berongga. Cairan tersebut diatomisasi sehinga menjadi butiran asap berukuran 0.3-1.2um. 


Rokok Electrik tetap Mengandung Nikotin yang bebahaya bagi kesihatan, namun jauh lebih rendah dibandingkan dengan rokok biasa. Telah diteliti, tidak mengandung TAR, tidak mengandung 4.000 jenis racun yang dimiliki rokok biasa, tidak menyebabkan kecanduan, bahkan dapat mengurangi kecanduan merokok (hasil bervariasi).

  • Tidak ada abu
  • Tidak bau
  • Simpel & modern
  • Ramah lingkungan
  • Asap tidak mengganggu orang sekitar
  • Rendah Nikotin (sesuai untuk perokok yang ingin mengurangi/berhenti merokok)
  • Rokok Electric sama sekali tidak mengandung TAR
  • Dapat memilih berbagai macam rasa (Kopi, Mild, seperti Rokok Filter pada umumnya, dll)
  • Tidak memerlukan pembakaran
  • Dapat merokok diruangan ber-AC
  • Tidak membuat gigi menjadi kuning
  • Bateri dapat di isi ulang (Re-chargeable)
  • Baterai tahan 1-3 hari
  • Rokok Electric e-Cigarette sangat tahan lama. Biasanya dapat dguna selama 1-3 tahun (alat elektroniknya,)







Berkat kecanggihan teknologi, alat pengesan kebohongan kini sudah menggunakan system komputer. Alat ini dapat mengesan apakah seseorang jujur atau berbohong, dengan cara menjejaki perubahan psikologis dan biologis pada tubuh. Caranya adalah dengan menghubungkan alat ini ke bagian tubuh ( dada, jari, leher, tangan dsb ) maka perubahan tekanan darah, resistansi listrik pada kulit, adanya keringat yang berpeluh, serta kecepatan degup jantung dan pernapasan. Seluruh aktiviti otak dapat dipantau, dan kesedaran untuk berbohong sukar dilakukan kerana dapat dikesan dengan alat ini. 


PODCARS | SOLUSI ALTERNATIF TEKNOLOGI TRANSPORTASI MASA DEPAN

 Alat transportasi ini akan meminimumkan kemalangan yang disebabkan manusia, kerana dikendalikan secara automatic melalui komputer.Kendaraan yang diberi nama Podcars atau PRT (Personal Rapid Transit) nantinya akan bergerak di rel khusus, mirip monorail atau subway. Podcar akan menjadi idola baru alat transportasi massal. Podcar, yang dikendalikan secara automatik, diharapkan mampu mengurangkan kesesakan, kerana alat ini bebas dari lampu lintas dan alat ini tidak mengeluarkan karbon sama sekali.





Teknologi Layar OLED adalah teknologi yang dapat menggantikan teknologi layar yang ada pada saat ini seperti CRT(Cathode  Ray Tube), LCD(Liquid Crystal Display),LCD-LED. OLED diciptakan sebagai teknologi aternatif yang mampu mengungguli generasi paparan sebelumnya,paparan kristal cair (Liquid Crystal Display atau LCD). OLED terus dikembangkan dan diaplikasikan ke dalam perisiani teknologi paparan. OLED (Organic Light-Emitting Diode) adalah sebuah semikonduktor sebagai pemancar cahaya yang dibuat dari lapisan organik. OLED digunakan dalam teknologi elektroluminensi, seperti pada aplikasi paparan layar atau sensor. Teknologi ini terkenal fleksibel dengan ketipisannya yang mencapai kurang dari 1 mm.









                                                                           






No comments:

Post a Comment


About Me

Popular Posts

Followers